Projektmódszer

Általánosan a projekt-módszerről

A PROJEKTMÓDSZER MEGALKOTÓJA

  • Reformpedagógia
  • John Dewey, amerikai filozófus és pedagógus, a Chicagói Egyetem tanára, aki a XIX. század utolsó éveiben teremtette meg kísérleti iskolájában a módszer alapjait.

A projektmódszer múltja és lényege

  • NEM ÚJ – több mint 100 éves (nálunk csak az 1990-es évektől)
  • Túlfeszíti a hagyományos osztálytermi, tanórai lehetőségeket
  • A tanulók tevékenységére, élettapasztalatára, tervező és kivitelező tevékenységére épít

Mi a feladat??

  • Nem egy probléma megoldása!
  • Egy probléma körüljárása!!!
  • A téma megismerése történeti, néprajzi, természettudományi, technikai, művészeti (zenei, irodalmi stb.), informatikai, tudománytörténeti feldolgozással.

A TANULÁSI FOLYAMAT MEGVÁLTOZÁSA

  • Aktívismeretszerzés közben, a tanulási folyamatot keretek közé szorító tudományos határok feloldódnak.
  • A tanuló a világot a tanulási folyamat közben globális szemszögből, tudásának egész spektrumát kihasználva szemléli.
  • A tehetség és sikeresség fogalma más definíciót nyer, az eltérő képességekkel rendelkező gyerekek a feladatokat saját kompetenciáiknak és képességeiknek megfelelően oldják meg.

Az oktatás menetét gyakorlati probléma köré csoportosítja!Szűkebb környezetünkre koncentrálVizsgál:

  • kulturális
  • gazdasági
  • társadalmi
  • ökológiai
  • környezetvédelmi lehetőségeket!

Tehát a megszerzett információk nem szoríthatók egy tantárgy keretei közé, lényegük éppen integratív jellegükben van!

Mi az eredmény?

  • Egyéni és közös munka során szerzett ismeret
  • Jártasságok, készségek
  • Közös alkotás (kiállítás, tájékoztató anyag, fotóalbum, videofilm, makett, modell, CD-ROM, újság, vitaest, konferencia, power pointos bemutató)

A téma (2006):

Kunszentmiklós idegenforgalma (Vonzerők bemutatása)

Többféle vonzerő:

  • Természeti
  • Ember alkotta
  •     turizmus számára készült
  •     nem turizmus számára készült

A munka menete

  • Témaválasztás
  • Tervkészítés – feladatok
  • Információgyűjtés
  • A téma feldolgozása
  • Közös alkotás készítése
  • Belső értékelés
  • Közös alkotás(ok) bemutatása
  • Következtetések és külső értékelés

Feladatok a tanár számára:

  • Biztosítja, hogy minden tanulónak legyen megfelelő szintű (!) munkája! (csoportos munkaforma)
  • Megfigyel, beszélget, irányt mutat, tanácsot ad!  

Csoportmunka lényege: önállóság és munkamegosztásElőnyei:

  • Kialakul majd megerősödik a csoporttudat
  • A résztvevők új szempontokat dolgoznak ki
  • Egymástól is tanulnak
  • Minden résztvevő aktivizálható
  • Szabadon megnyilvánulhatnak

Nehézségei:

  • Felborítja a rendet
  • Idő és munkaigényes
  • Nehezen kontrolálható

Hátrányai:

  • Nagy létszám esetén nem alkalmazható
  • Jól felkészült vezető (pedagógus) szükséges
  • Nehezen tervezhető a munka